Мета. Повторити і розширити відомості про числа, одержані в попередніх класах ,
сформувати поняття про натуральні числа.
Учні повинні знати: які числа називаються натуральними, вміти читати і записувати
багатоцифрові натуральні числа, вміти записувати їх у вигляді суми розрядних
доданків, виконувати дії, розв’язувати задачі.
Хід уроку.
І. Вступна бесіда вчителя. Як люди в давні часи починали рахувати, як записували числа. Розглядаємо малюнки на форзаці підручника “Від лічби на пальцях до ЕОМ “, а також “Числові знаки різних народів“. Ознайомлюємо учнів з історією розвитку чисел по підручнику (стор 333 – 335). Розповідаємо про значення вивчення математики для розвитку суспільства. Зв’язок математики з іншими предметами.
Читаємо вірш:
Ода цифрам .
Яскравим сонцем щедро вмиті
Знаменні цифри історичні.
Вони, немов розквітлі віти ,
Ласкаво дивляться в обличчя .
Хто каже - цифри безсловесні?
Вони ідуть назустріч веснам,
В далекій тундрі і аулі
Ми їхню мову всюди чуєм.
Звучать вони, як пісня слави,
Як велич нашої держави,
В них мрія серця ожива,
У них дерзань палкі слова.
То тріпочуть, як листочки,
То шикуються в рядочки.
Вони в перебігу гудків,
В роботі річок і полів,
Дарма, що цифри без прикрас,
Вони - змагання наше й сила,
У важкий і гордий час,
До щастя зоряного крила.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів:
1. Яке найменше число ви знаєте?
2. Яке найбільше число ви знаєте?
3. Які ви знаєте цифри для позначення чисел?
4. Скільки ви знаєте цифр?
5. Поділ чисел на класи і розряди.
ІІІ. Пояснення нового матеріалу у вигляді бесіди:
1. Що таке натуральні числа?
2. Які цифри для позначення чисел?
3. Цифри і числа, їх читання, різниця між ними?
4. Збірні і порядкові числівники?
5. Ознайомлення з різними системами читання.
6. Поділ чисел на розряди і класи.
7. Дії з натуральними числами.
ІV. Розв’язування вправ, робота з підручником .
1. Розглядаємо вправи 1 – 4 і звертаємо увагу учнів, як треба правильно відміняти числа за відмінками, розкладати на розрядні доданки, як проводити міркування під час розв’язування задач.
2. Усне розв’язування задач 1, 2, 3, 4, 9, 10, 11, 12, 13, 14.
3. Письмово на дошці і в зошитах виконуємо вправи № 15, 17, 18, 19, 20, 21.(По одному учневі біля дошки на кожне завдання ).
4. Гра “Естафета”. Клас поділяється на дві команди. Завдання № 5,6, 7 , 8 написані на дошці і поділені на дві частини. Одночасно обидві команди починають виконувати завдання. Кожен учень по одній дії виконує. Яка команда швидше виконає обчислення та й виграє.
V.Завдання додому. §1 , № 16, 22, 24, 28, 30, 32.
VІ. Підведення підсумків уроку .
За допомогою методу “Мікрофон“, вчитель пропонує учням відповісти про те, що вивчили на уроці, чи зрозуміли даний матеріал, чи сподобався урок.
—————